Ray-ban

afbeelding

afbeelding

DE GESCHIEDENIS VAN HET BEST VERKOPENDE BRILLENMERK TER WERELD

1936 Ontstaan van Ray-Ban Eyewear

De twintiger jaren van de vorige eeuw waren een decennium van grote vooruitgang in de militaire- en burgerluchtvaart. Als gevolg hiervan nam het luchtverkeer toe. Met de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen die hoger en hoger konden vliegen ontstonden ook problemen met betrekking tot hoogte. Piloten hadden last van hoofdpijn en misselijkheid door verblinding en de grote afstanden die ze af moesten leggen.

In 1929 vroeg Generaal MacCready aan Ray-Ban om een nieuw type bril voor de luchtvaart te ontwikkelen die piloten tegen verblinding op hoge hoogten zou beschermen en tegelijkertijd een helder gezichtsveld zou moeten garanderen. Het bedrijf pakte de uitdaging aan en slaagde erin om een nieuw soort bril te ontwikkelen met glazen die een groot deel van het zichtbare licht konden blokkeren. Zo ontstonden de eerste ANTI-VERBLINDINGS brillen met groene glazen. Het eerste model dat in de verkoop kwam (in 1936), had een plastic montuur met de klassieke Aviator-vorm.

1937 Registratie Ray-Ban handelsmerk

De naam ANTI VERBLINDING was te algemeen. Deze naam onderscheidde de nieuwe brillen niet genoeg van concurrerende producten. In 1937 werd het Ray-Ban handelsmerk geregistreerd en op de markt gebracht, en werd het gebruikt als decoratie voor een nieuw model met een metalen montuur. Voor het nieuwe product werd de naam "Ray-Ban" gekozen om te benadrukken dat de brillen verblinding konden blokkeren en de ogen van de gebruiker tegen zonnestraling beschermden. Het Large Metal model werd direct beroemd onder de naam Ray-Ban Aviator.

1938 Vroege Ray-Ban modellen

Tijdens de beginperiode was de marketing van Ray-Ban erop gericht op het benadrukken van de functionele aspecten van de nieuwe brillen, en gericht op liefhebbers van sport en het buitenleven. In 1938 werden de eerste Shooters gelanceerd. Deze waren verkrijgbaar met twee verschillende soorten glazen, Ray-Ban Green en Kalichrome, matgele glazen om te gebruiken in nevelige en mistige weersomstandigheden. Kort hierna werd een derde, baanbrekend model met metalen montuur op de markt gebracht. Dit was de Outdoorsman, oorspronkelijk "Skeet Glass" genoemd, ontworpen voor specifieke gebruikersgroepen zoals liefhebbers van jagen, schieten en vissen.

1939-1940

Ray-Ban brillen werden steeds populairder onder piloten, politieagenten, jagers, sportvissers en andere beoefenaars van activiteiten in de open lucht. Hollywood begon net invloed te krijgen op de modewereld.

40er jaren

Ray-Ban trok ten strijde. Piloten van de Amerikaanse luchtmacht gebruikten Ray-Bans tijdens hun missies omdat de glazen van het merk uitstekend waren. In de 40er jaren werd een nieuw soort lens voor commercieel gebruik ontwikkeld: dit ondanks de grote inspanningen voor onderzoek en ontwikkeling voor militaire doeleinden. Dit was het corrigerende spiegelglas. Dit glas had een speciale coating op de bovenkant voor een betere bescherming, en geen coating meer aan de onderkant voor een helder zicht van instrumenten en andere objecten.

50er jaren

Op een bepaalde manier, waren de 50er jaren een decennium van grondige verandering, of ten minste ontwikkeling, omdat mode steeds belangrijker werd. Consumenten begonnen brillen als een modeaccessoire te zien, waarschijnlijk onder invloed van de filmindustrie. Brillen waren niet langer gewoon voorwerpen die om praktische redenen gedragen moesten worden.

1951

Als reactie op een specifiek verzoek van de Amerikaanse marine, ontwikkelde Ray-Ban de grijze glazen N-15.

1952

Dit was het jaar waarin Ray-Ban en nieuw model, de wayfarer, op de markt bracht. Zoals veel andere Ray-Ban modellen, had de Wayfarer-bril een eenvoudig ontwerp en veel draagcomfort. De bril, voorbestemd om een klassieker te worden, trok onmiddellijk de aandacht van de filmindustrie.

1953

Een nieuw soort glas werd ontwikkeld om de N-15 te vervangen. Wederom een klassieker, werd dit glas G-15 genoemd en bestond uit een grijs glas dat 15% zichtbaar licht doorliet en geschikt was voor algemeen gebruik.

1957

In 1957 lanceerde Ray-Ban haar vierde model met metalen montuur, caravan, waarmee een nieuwe vierkantig glas als alternatief voor de nu gevierde Aviator-oogmodel op de markt gebracht werd.

1958

Voor het eerst omvatte de Ray-Ban catalogus ook twee pagina's met plastic monturen voor vrouwen, waardoor het productaanbod verbreed werd. Dit was het jaar dat de Smart Set op de markt gebracht werd, een model met gekleurde "vleugels". Nieuwe motieven, kleuren en zelfs bergkristallen werden gebruikt om nog meer tot de verbeelding sprekende brillen te creëren die in de pas liepen met de mode van het moment.

60er jaren

In de 60er jaren namen zonnebrillen een hoge vlucht. Ray-Ban werd wereldwijd marktleider door zich te concentreren op productkwaliteit en bestendigheid, en deze concepten aan de eindgebruiker te communiceren. In deze periode had Ray-Ban ook een groter productaanbod dan haar concurrenten. Van de grofweg 30 modellen die aan het begin van het decennium te koop waren, breidde de catalogus zich uit tot de 50 modellen van 1969, met brillen voor mannen, vrouwen en kinderen. Ray-Ban bood een gelijksoortige brede variatie in de prijs van de producten.

1961

"De meest gerenommeerde naam op het gebied van zonnebrillen": In 1961 nam Ray-Ban een belangrijke stap door zich in de wereld van Hollywood te begeven. De Wayfarer-bril werd gebruikt tijdens de opname van de beroemde Audrey Hepburn-film "Breakfast at Tiffany's". Ray-Ban begon ook brillenkokers aan haar klanten te verschaffen om te kunnen zorgen dat hun brillen in goede staat bleven. De brillenkokers van leer of vinyl werden gemaakt van materiaal van de beste kwaliteit om te voldoen aan de behoeften en de smaak van zowel mannen als vrouwen. Elk Ray-Ban product had zijn eigen speciaal gemaakte brillenkoker. De consumentenverkoop werd gestimuleerd door display units voor brillen die geplaatst werden in verkooppunten en voor gebruik in etalages. Vanaf het begin heeft het bedrijf allerlei soorten display units gemaakt, in verschillende vormen en maten. Ray-Ban kent communicatie een belangrijke rol toe, en publiceert foto's in een aantal van de belangrijkste kranten en tijdschriften uit die tijd, zoals de Saturday Evening Post en Ladies Home Journal.

1962

Ray-Ban begint met het produceren van brillen met stootbestendige glazen. Ook hier was Ray-Ban haar tijd weer vooruit. Pas tien jaar later werd in de Verenigde Staten de FDA-wet van kracht die stootbestendige brillenglazen verplicht maakte.

1965

In 1965 werden twee andere belangrijke modellen uit de Wayfarer-serie op de markt gebracht, de Olympian I en de Olympian II.

1967

Het beroemde Balorama-model verscheen voor het eerst op de markt.

1968

Lancering van de Olympian I Deluxe. Ray-Ban brillen bleven geleverd met modelspecifieke kokers. Ray-Ban ontwikkelde nieuwe display units die twaalf, vijftien of meer artikelen konden bevatten, alsmede displaydozen, de eerste display units voor afzonderlijke artikelen en Ray-Ban klokken.

70er jaren

In de 70er jaren werden gekenmerkt door een ontwikkeling in de richting van een markt voor chiquere brillen dan in de voorgaande decennia. De bedrijfstak ontwikkelde zich in twee verschillende richtingen: modebrillen en sportbrillen. Ray-Ban pikte de trends van het nieuwe decennium op, ontwikkelde nieuwe producten en sloeg haar vleugels uit in meerdere richtingen. In de markt voor sportbrillen, concentreerde de onderneming zich op skibrillen, en lanceerde een Ski & Sports-collectie. Er waren twee modellen, Vagabond en Stateside, met twee soorten glazen, de G-31 spiegelglazen en de standaard G-15 glazen. Deze brillen werden verkocht met een speciale brillenkoker om het kwaliteitsimago dat het product uitstraalt te verstevigen. Een ander soort bril die tijdens de jaren 70 op de markt gebracht werd was een alpinistenbril, ontworpen voor bergbeklimmers die een goede bescherming tegen zonlicht en wind nodig hebben. Deze bril had spiegelglazen om de ogen van de dragen te beschermen tegen verblinding door sneeuw, en tevens leren zijkapjes: ook dit voor bescherming tegen zonlicht. De stabiliteit werd gegarandeerd door gebogen brillenpoten van nylon die de vorm van het oor volgden. Ook had de bril een speciaal brillenkoordje om ervoor te zorgen dat de bril niet per ongeluk werd verloren. Dezelfde glazen werden ook gebruikt in combinatie met de standaardmonturen die reeds op de markt waren. In de 70er jaren begon Ray-Ban correctiebrillen te produceren, maar hield de oogvormen van de zonnebrillenmodellen in het productaanbod. Deze ontwikkeling leidde tot de lancering van Ray-Ban Large Metal correctiebrillen, die verkrijgbaar waren in vijf verschillende kleuren. De mode was ook van invloed op de consumentencatalogi, die met meer kleur gedrukt werden en typisch Amerikaanse gezichten en meer geraffineerde foto's De reclame werd verbeterd met campagnes in populaire kranten en tijdschriften uit die tijd, zoals The Saturday Evening Post, Glamour en Mademoiselle. Ray-Ban ging door met het produceren van nieuwe display units om de verkoop in verkooppunten te ondersteunen.

1970

Er werd een nieuwe kleur toegevoegd aan de klassieke Arista-kleur die veel voor metalen brillen gebruikt wordt. Speciaal behandeld chroom kon een diepzwart genereren dat bekend werd als Black chrome. Tevens werd een kleine collectie golfbrillen op de markt gebracht. Deze omvatte vier Ray-Ban modellen waarvoor Arnold Palmer, de meest beroemde golfer uit die tijd, testimonial was.

1973

Er werd een nieuw model toegevoegd aan de Classic Metals-collectie, Large Metal II, een bredere versie van het bestaande Large Metal-model.

1974

Glazen en de kwaliteit hiervan zijn tijdens de hele geschiedenis van Ray-Ban altijd belangrijke factor voor haar succes geweest, en het aanbod van glazen werd in 1974 nog verder uitgebreid met de creatie van het grijze, lichtgevoelige fotochromatische glas. Ook werden Ambermatic-glazen geproduceerd voor gebruik tijdens het sporten. Ambermatic, een speciaal glas dat afhankelijk van de lichtomstandigheden van kleur kan veranderen, markeert contouren en vormen, zelfs op sneeuw. Wanneer het licht bijzonder intens is en de temperatuur laag, zorgen Ambermatic-glazen voor verduistering om verblinding te blokkeren. Zoals alle Ray-Ban glazen, bieden ze een uitstekende bescherming tegen UV-straling. Het doel van Ray-Ban is om skiers, tennissers en andere sportbeoefenaars de gelegenheid te geven om onder alle weersomstandigheden met dezelfde bril van een optimaal zicht te kunnen genieten. Brillen met Ambermatic-glazen worden verkocht in een speciale plastic brillenkoker met zijn eigen kenmerkende stijl en kleuren.

1979

In 1979 werd een nieuwe collectie bestaand uit zeven modellen voor vrouwen, Ray-Ban Naturals, op de markt gebracht.

80er jaren

Het succes van Ray-Ban blijft groeien dankzij de uitbreiding van de lijn en de aandacht van de pers en de filmwereld. Dit zijn de jaren van de Blues Brothers, Risky Business en later Top Gun. Deze periode wordt ook gekenmerkt door de lancering van de Wings Collectie, de eerste shields in de geschiedenis van de zonnebril.

1999

Luxottica Group koopt de monturentak van Bausch & Lomb, inclusief merken als Ray-Ban, Arnette, Killer Loop Eyewear en REVO.

2003

Luxottica Group lanceert twee nieuwe Ray-Ban-collecties. Ray-Ban Optical en Ray-Ban Junior. De Ray-Ban Optical-collectie heeft sinds de lancering in 2003 extreem positieve reacties van brillengebruikers gekregen, en werd al snel over de hele wereld een enorm commercieel succes. Alle modellen in de Ray-Ban collectie zijn het resultaat van een zeer precieze, originele styling die erin slaagt om de beste elementen van de laatste trends te vertalen in een eigentijds aanbod van brillen de unieke Ray-Ban levensstijl belichaamd: een stijl die te zien is op de gezichten van miljoenen mensen over de hele wereld. In 2003 heeft Luxottica Group ook de eerste zonnebrillencollectie die exclusief op kinderen van 8 tot 12 jaar gericht is op de markt gebracht. De Ray-Ban Junior-modellen zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de jongere brillengebruikers, en garanderen functionaliteit, comfort en een goede pasvorm, alsmede maximale bescherming van de ogen. Innovatief hedendaags design kenmerkt de gebruikte materialen en kleuren en de ontwerpen van de monturen zelf. Het Ray-Ban label, een legendarische marktleider, is synoniem met een unieke stijl die zich onderscheid door zijn design, kwaliteit, prestaties en betrouwbaarheid. Luxottica heeft deze kenmerkende eigenschappen nu ook in de Ray-Ban Junior-collectie ingebracht.

2004

Ray-Ban begeeft zich in de Formule Een als Team Partner van Lucky Strike B A R Honda.

2005

Na het grote succes van Ray-Ban Junior zonnebrillen die in 2003 op de markt gebracht zijn, heeft Ray-Ban haar catalogus in januari 2005 wederom uitgebreid. Deze omvat nu ook Ray-Ban Junior optical, waarmee het Ray-Ban productaanbod vervolledigd wordt. De Ray-Ban Junior-modellen zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de jongere brillengebruikers, en garanderen functionaliteit, comfort en een goede pasvorm, alsmede maximale bescherming van de ogen. Innovatief hedendaags design kenmerkt de gebruikte materialen en kleuren en de ontwerpen van de monturen zelf. De Junior-brillencollectie is geheel vervaardigd van titanium, een hypoallergeen, roestbestendig en zeer lichtgewicht en toch stevig materiaal. Alle Ray-Ban-modellen in de Junior-collectie hebben het kenmerkende Ray-Ban logo, als zijdezeefdruk, gestempeld, gegraveerd of gedrukt.

2006

Voor de nieuwe Lente/Zomer 2007-collectie, ontwierp en vervaardigde Ray-Ban het originele Wayfarer-model in alle opzichten: het materiaal en de aandacht voor stilistische details, de afmeting van het profiel, de structuur van de cirkel, de verhoudingen van de brillenpoten en scharnieren, de vormen van de glazen en het kenmerkende Ray-Ban teken in metaal op de poten en als zijdezeefdruk op de glazen. De perfectie van de uiterlijke details en de materialen van zeer hoge kwaliteit, maken de nieuwe Wayfarer (tot in de kleinste details een authentieke reproductie van het origineel), een eerbeton aan het model dat vanaf de lancering in 1952 een stijlicoon van de anticonformistische rockgeest werd.

2007

Ray-Ban presenteert haar nieuwe bedrijfsstrategie en het wereldwijde communicatieplan: NEVER HIDE. Met als doel om het merk te verfrissen en fascinerender te maken, met name voor het jongere markttarget, presenteert Ray-Ban een zeer sterk communicatieplan en een bijzonder innovatief mediaplan. NEVER HIDE is de slogan van de nieuwe campagne die doeltreffend de kern van Ray-Ban weergeeft: zonnebrillen die u in het middelpunt van de aandacht plaatsen, boven trends staan, tijdloos zijn en de persoonlijkheid van wie ze ook dragen benadrukken.

2008

Ray-Ban presenteert RAY-BAN REMASTERS: een communicatieprogramma om de Ray-Ban's sterke band met muziek en haar positionering als een legendarisch wereldwijd merk te verstevigen. Ray-Ban Remasters bestaat concreet uit een partnerschap met acht internationale muzikanten die een song naar keuze uit de vijftiger en zestiger jaren hebben opgenomen, die exclusief voor Ray-Ban geremastered is en in een serie van drie evenementen en Noord-Amerika, China en Europa live gespeeld wordt. De Ray-Ban stijl die met dit project geassocieerd wordt is de Clubmaster die officieel op de markt gebracht werd in 1986, en een van de meest populaire klassiekers uit de Ray-Ban collectie geïnspireerd op de mode uit de vijftiger en zestiger jaren is.

2010

In mei 2010 huldigt Ray-Ban Aviator één van de meest bekende stijliconen aller tijden te met hulp van de meest invloedrijke namen uit de muziek van heden en verleden. Samen met het Classic-model heeft Ray-Ban zes opwindende nieuwe interpretaties van haar tijdloze Aviator-stijl gelanceerd: Ray-Ban Aviator Titanium, Ray-Ban Aviator craft, Ray-Ban Aviator Metal Glide, Ray-Ban Aviator Ultra Gold, Ray-Ban Aviator Road Spirit en Ray-Ban Aviator Tech. De Ray-Ban Aviator vormt de kern van de Ray-Ban collectie en vertegenwoordigt nu een volledige lijn modellen.

© 2017 Toman Optiek, Opticien Heemskerk.